L'electoralisme dels 80 km/h




El desembre de 2007 va entrar en funcionament la limitació de la velocitat a 80 km/h a les entrades de Barcelona, amb tres objectius ben clar: la reducció de la contaminació atmosfèrica, la millora de la fluïdesa del trànsit, ja que a 80 km/h la capacitat de les vies augmenta i La reducció dels accidents.

Ara, deixant-se portar per l'electoralisme el senyor Artur Mas i CIU amenacen amb eliminar aquesta mesura que tant bons resultats ha donat, jo li diria que miri La Marató de TV3, que és dedica aquest any a les lesions medul·lars i cerebrals adquirides. Lesions aquestes que apareixen de manera sobtada, i gairebé el 80 per cent tenen un origen traumàtic. Les causes més habituals són els accidents de trànsit, esportius i laborals. Jo li diria que reflexioni davant de l'eficàcia d'aquesta mesura per evitar els accidents.

A més a més no hi estic d'acord, perquè a Sant Adrià de Besòs per exemple, encara que son les indústries, les obres, les xemeneies dels cicles combinats i de la incineradora i fins i tot les tempestes de pols sahariana contribueixen a augmentar els nivells atmosfèrics d'òxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió (PM), que són els dos principals contaminants, és sens dubte el trànsit de la Ronda Litoral i de la C32 el gran responsable.

La mesura de limitar a 80 kilòmetres per hora la velocitat a les vies d'accés a Barcelona ha suposat una reducció de 450 tones anuals de contaminants diòxid de carbó (NO2) i 32 tones anuals de partícules respirables de diàmetre inferior a 10 micres (PM10), el que equival a retirar diàriament 22.100 vehicles de les carretera.

Hi ha veus a favor de la flexibilització de la mesura per les nits. Jo trobo alguns inconvenients. En primer lloc, la contaminació nocturna té menys capacitat per dissipar-se, és a dir, es manté al mateix lloc perquè el fred afavoreix que l’aire s’estanqui a les capes més baixes, les més pròximes a l’asfalt. En segon lloc, a la nit, quan el trànsit és més escàs, és justament quan hi ha més tendència a arribar als límits de velocitat: si als cotxes que ara circulen a 80 quilòmetres per hora se’ls permet anar a 100 o 120, la majoria arribaran a aquest límit o el superaran, amb el conseqüent risc de patir accidents i augment de consum i contaminació.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Agressió acústica i de fums de la cua de maniobres d'ADIF i Renfe Operaciones al Barri de Via Trajana

EL SEVILLANO 30 HORES DE VIATGE A LA RECERCA D'UNA OPORTUNITAT

Llibre 'Florenci Bosch i Tubau. Memòria d'un oblit'