Increment abusiu de les tarifes del transport




Per a molts treballadors/es, estudiants/tes i usuaris/es l'ús del transport públic és necessari per poder accedir als nostres llocs de treball i estudi i també es necessari per aquelles persones que es troben en recerca de feina o per accedir a espais de serveis comunitaris o oci.

Aquest 2012 la T-10, l’abonament que representa el 70% dels títols de transport venuts, s'ha incrementat un euro, un 12% davant d’un IPC del 2,4%, i el preu de la T-50/30 puja un 10%, mentre que les rebaixes de preu arriben només a les tarifes socials o als títols menys venuts, com la T-mes o la T-trimestre. El benefici que es ven en aquestes rebaixes és fictici, perquè una T-Mes només surt a compte si es fan més de 62 viatges, i la mitjana habitual no arriba als 50.

Al fort encariment de la T-10 s'ha d'afegir a l'anunci la disminució de les freqüències a totes les línies i la paralització de la construcció de la Línia 9.
Aquest increment desproporcionat ha revelat, a més, un incompliment, ja que el Conseller de Territori i Sostenibilitat de CIU va dir que la T-10 no arribaria als 9 €. I -quan era alcalde de Sant Cugat- va expressar la seva "indignació" per l'increment dels bitllets de transports públics en una roda de premsa al desembre del 2008, denunciant la "situació greu i injusta" per l'increment dels bitllets quan aquesta va ser de 50 cts i no d'1 € com ara.

L'argument de CIU de la voluntat que el viatger assumeixi un percentatge superior del cost del bitllet (del 42,2% al 47,1%) sembla voler oblidar que els usuaris ja estem sufragant el cost amb els nostres impostos.

L’anunci d'increment de les tarifes del transport públic es fa en paral·lel al de les noves tarifes i condicions a les autopistes, cosa que posa de relleu el tracte de favor cap als usuaris d’un transport més car i contaminant respecte als usuaris del transport públic. Com ho demostra la bonificació als que més utilitzen les autopistes, i els fet que els increments de tarifes als peatges són menors que els del transport públic: un 5,4% als vehicles lleugers respecte al 7,8% de mitjana als títols de transport públic.

A banda d’afavorir els usuaris freqüents de les autopistes -un concepte que demostra que el govern de CIU renuncia a prioritzar el transport públic- la consideració de la recurrència en l’ús d’aquesta infraestructura, i per tant amb dret a rebaixa de tarifes (16 vegades al mes), no és ni de lluny el mateix barem amb el qual es considera un usuari freqüent del metro (més de 50 viatges al mes). Per acabar d’arrodonir-ho, al primer se’l bonifica amb descomptes del 30%, al segon amb descomptes menors al 2% en títols ja de per si molt cars.

La desincentivació del transport públic i la promoció del transport privat pot comportar augmentar els riscos en la salut dels adrianencs i adrianenques en patir un increment en el grau de contaminació en augmentar les emissions de gasos i sorolls que provoca el transit que circula per la C-32 i la Ronda especialment. Susceptible doncs de donar-se la possibilitat d'incrementar-se el cost per a la sanitat pública.

Per aquestes raons vull manifestar-me totalment en contra d’aquesta pujada abusiva de tarifes, més encara en el context de crisi actual.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Agressió acústica i de fums de la cua de maniobres d'ADIF i Renfe Operaciones al Barri de Via Trajana

EL SEVILLANO 30 HORES DE VIATGE A LA RECERCA D'UNA OPORTUNITAT

Llibre 'Florenci Bosch i Tubau. Memòria d'un oblit'