El paisatge antic de la carretera de Mataró amb els tramvies i arbres centenaris

Restes de les vies de l'antic tramvia i plataners centenaris a la carretera de Mataró
 
Aquest indret és el que ens queda de la formació de plataners centenaris que perfilava la carretera de Matarò que seguia el camí natural de sortida de la ciutat de Barcelona per convertir-se en el Camí Ral.

Encara avui podem observar l'antic paviment de llambordes, el pal de la catenària i els rails per on circulaven els tramvies que conectaven Sant Adrià amb el centre de Barcelona. Aquest recorregut els feia venir a cercar l'unic pont que permetia travessar el riu Besòs.


La línia 43


Tramvía de la línea 43 a la Pl. Pep Ventura, direcció Barcelona. Foto Badalona Recuerdos


Els orígens d'aquesta línia de tramvia són del 1883, en aquest any es va crear la línia de Badalona. L'1 de desembre de 1883 es ​​va inaugurar el recorregut entre Sant Martí i el Saló de Sant Joan, un any després, va canviar el terminal de la línia i es va traslladar al carrer del Comerç. Un cop acabat el pont sobre el riu Besòs (en 1885) es va perllongar el trajecte fins a Badalona (carrer General Primo de Rivera amb Prim).

Tramvía elèctric de Badalona al pont de ferro del Riu Besòs, principis del segle XX
                           
El 1911 tenim notícia d'aquesta línia tenia el número 43 i el seu recorregut partia des Plaça
Urquinaona per Ronda Sant Pere, Bruc, Trafalgar, Av Vilanova, Roger de Flor, Passeig Pujades, Pere IV, carretera de Mataró, Pont sobre el riu Besòs, Sant Adrià, i Badalona.


Després de la guerra civil, el 1939, es repren en part el seu servei limitant el seu recorregut al tram entre Sant Adrià (Pont) i Badalona, per estar enfonsat el pont sobre el riu Besòs. El 1942, un cop reconstruït el pont, va ser substituït per una nova línia 70 que enllaçava Barcelona i Badalona. Encara que en realitat tenia el mateix recorregut que la línia 43 quan feia el trajecte complet fins a Badalona.

 

El tramvia 70 al barri Besòs, maig de 1964. Arxiu Ediciones ferroviarias, S.A. Model fabricats a bèlgica que assolien 70 km/h

La línia 70

El 18 de desembre de 1942 es va crear aquesta línia, entre la plaça d'Urquinaona i Badalona, ​​era l'antiga línia de tramvia n º 43 renombrada que feia el mateix recorregut.El seu trajecte partia des de la plaça d'Urquinaona, per seguir per Trafalgar, Av Vilanova, Roger de Flor, Passeig Pujadas, Pujadas, Passeig Carles I, Pere IV i carretera de Mataró fins a Badalona, ​​al carrer General Primo de Rivera número 177, juntament a la cruïlla amb el carrer PrimEl 15 de març de 1943, el gual sobre el riu Besòs inaugurat l'any anterior va ser arrasat per una riuada, de manera que a partir d'aquest dia el servei a Badalona es va realitzar entre les línies 71 Urquinaona - Sant Adrià, creant-de nou, i aquesta línia 70 entre Sant Adrià - Badalona, ​​servida amb els dos combois que havien quedat a l'altra banda del riu.El 16 de juny de 1944 es va inaugurar de nou el pont sobre el riu Besòs, a Sant Adrià. A partir d'aquesta data es va restablir la línia 70 de nou amb el seu recorregut complet entre Barcelona i Badalona.Encara que aquestes dades del llibre Memòries d'un vianant de M. Gimenez Atenelle, es contradiuen amb altres dades aparegudes al Butlletí Informatiu de TB número 65, en què es comenta que la línia es va partir en dos recorreguts el 15 de desembre de 1943, també per motiu de l'enfonsament del pont del Riu Besòs, però en dues línies 70, una entre Pl Urquinaona - Obres Públiques i una altra entre Sant Adrià i Badalona. La primera servida amb quatre cotxes i la segona amb dos cotxes. Quedant restablerta el servei normal a l'any següent.



Un tramvia de la línia 70 a San Adrià (1950)
 El 22 abril 1945 va entrar en servei la nova terminal de via estreta del carrer Trafalgar-Bruch per les línies 70 i 71, i el bucle pels carrers de Trafalgar-Bruch-Ronda Sant Pere i Girona per les línies 41 i 42 .El 15 d'abril de 1951 va començar a utilitzar el pont que sobrepassa la línia de tren al carrer Pallars, suprimint el pas a nivell del carrer Pere IV. Amb això la línia va variar el seu recorregut quedant de la següent manera: carrer Trafalgar, Arc de Triomf, Av Vilanova, Roger de Flor, Buenaventura Muñoz, Pallars, Pere IV i continuant el seu recorregut habitual.Cal destacar, com a curiositat, que sovint en el precís moment que el tramvia s'aturava a la parada de l'Ajuntament de Badalona, ​​coincidia amb el pas de l'autobús que venia en direcció contrària. Llavors es produïa un enorme embotellament just en el lloc més estret de la carretera N-II.La Companyia tenia el projecte de retallar el recorregut de la línia dins de Badalona, ​​pel perill que suposava la circulació dels grans vehicles (model tanc) pel centre de la ciutat ja que el seu final es trobava al carrer General Primo de Rivera (actual Francesc Layret) entre els carrers Mercè / Eduard Fló i la Carretera de la Conreria (actual Av.President Companys), a la vorera nord davant d'un bar anomenat Can Martri (Dada ofert pel Sr Jaume Arque Ferrer). A partir de la Carretera de la Conreria, iniciava el trajecte del tramvia 44 direcció Montgat.La terminal del tramvia 70 es traslladaria des del carrer General Primo de Rivera fins a la Riera Jornet (actual Pl alcalde Xifré). Des de principis d'any 1956 la Companyia va construir un nou desviament a la Pl Pep Ventura, per facilitar les maniobres a la nova terminal de la Riera Jornet. Aquestes obres van motivar alguna protesta pels veïns, per la lentitud amb la qual cosa es va fer.Encara que amb tot això, continuava existint la situació més problemàtica de la línia, el pas per sobre la vorera en el tram entre Can Cros i Sant Adrià. El director de la "Companyia Transports Suburbans de Barcelona, ​​SA", Sr Tineo, en una reunió celebrada al gener de 1956 a l'Ajuntament amb l'alcalde i el tinent d'alcalde de Serveis Públics manifestar el desig de la Companyia de fer això .El dia 17 maig 1956 va sortir l'últim tramvia de la terminal del carrer General Primo de Rivera (actual Francesc Layret), davant de Can Martri. Eren les tres de matí del 17 de maig de 1956. La majoria dels ocupants del tramvia van sortir del ball dels forners, que s'havia celebrat aquella nit amb motiu de la festa de Sant Honorat. Els vehicles que van fer l'últim viatge pel centre de Badalona van ser el motor M-3 i el remolc R-3.L'endemà, la nova terminal es trobava al carrer 27 de Gener (Francesc Macià), entre el carrer Maria Cristina i la Riera Jornet-carrer Raval (actual Av Sant Ignasi de Loiola).La companyia Urbas va preveure que quan es produís la retallada d'aquesta línia 70 es posés en servei una nova línia d'autobús entre l'plau de la Salut i la Riera Cañadó. El dia 14 maig 1956 va entrar en servei la nova línia d'autobús AM, servida per la companyia Urbas, i que finalment cobria el trajecte entre Sant Adrià - Riera Canyadó, amb una freqüència de pas de vehicles de 15 minuts.Encara la retallada de la línia es va produir al maig, sembla ser que el tram fora de servei encara s'utilitzava per alguna cosa. Això sembla quan el número 817 de ls "Revista de Badalona", de 20 d'octubre de 1956, es va publicar un comentari criticant l'estacionament d'un vagó restaurant que cada matí la Companyia aparcava al desviament del carrer Creu. Sembla que vehicles era utilitzat perquè els nous conductors fessin les seves pràctiques, a migdia s'apartaven el vehicle al carrer Creu i esmorzaven. D'aquí l'àlies de vagó restaurant. El columnista acabava proposant les cotxeres com el lloc adequat perquè els estudiants de tramviaris mengessin els entrepans.A l'any següent, el 1957, al mes de març es va produir un accident on es va veure implicat un tramvia de la línia. Va ser una nova oportunitat per criticar la Companyia pel seu servei, el seu material i el seu personal.


Tramvia creuant el pont de San Adrià, en 1957. Foto Miquel Toneu

El mes d'agost de 1957 es va retallar la línia provisionalment i va establir una nova terminal a la Pl Pep Ventura, a causa de les obres del ensachamiento del carrer 27 de Gener (actual Francesc Macià) i de la pròpia Pl Pep Ventura. El nou final va quedar situat a l'altura del carrer de la Providència.Un cop acabades les obres, el tramvia continu tenint allà la terminal, transformant una mitjana provisional en definitiva, sense cap avís al públic per part de la Companyia. Amb aquesta retallada s'eliminava un tram particularment difícil, en un carrer estret, i un canvi de circulació del tramvia de costat mar aa banda muntanya, amb abandonament del seu carril reservat, incompatible amb l'actual volum de trànsit que hi havia ja en aquesta època. El levatamiento de les vies del tramvia entre la plaça Pep Ventura i l'antic termainl del carrer General Primo de Rivera va començar el mes de febrer de 1958. Es va començar per desmuntar els desviaments del carrer 27 de Gener (Francesc Macià) i l'entrada d'Alfons XIII, van acabar a l'estiu de 1960. Amb això, i la supressió de línia 44 l'1 de gener del 1958, el centre de Badalona quedava lliure de tramviesEl 5 novembre 1961 va situar la seva terminal de Barcelona a l'Av Vilanova en una política de la companyia de tramvies d'eliminar les vies de tramvies pel centre de la ciutat. El destacable d'aquest nou terminal és que va ser expressament dissenyada per a les últimes línies de tramvia de via estreta: les línies 42, 70 i 71. Aquest terminal disposava de dues vies amb quatre agulles, distribuïdes de tal manera que permetia la parada dels cotxes de les línies esmentades, alhora que permetia que hi hagués alguna composició apartada del servei provisionalment.El 25 de març de 1963 de nou va tornar a escurçar el seu recorregut per Badalona i va situar la seva terminal en la desviació que existia al peu del camí particular a la fàbrica Casa Cros-al barri de la Salut-i es va crear la línia d'autobús B70 que feia el recorregut des de Barcelona fins a la Pl Pep Ventura, el recorregut sencer que abans feia el tramvia, possiblement l'indicatiu B sigui per referenciar que es realitzava el servei amb bus.El 12 juliol 1964 va limitar de nou el seu recorregut fins al barri Besòs, ja al terme de Barcelona, ​​deixant així el seu caràcter interurbà i el 1965.05.19 va deixar de circular definitivament (que en els últims temps ho feia de forma totalment irregular, presagiant la seva pròxim cap). Aquell mateix dia, amb una celeritat sospitosa i increïble, un drapaire es va fer càrrec dels tramvies "tancs" tallant-los a bufador en diversos trossos i carregant-los en camions. Així, sense previ avís i d'una manera vergonyant, van desaparèixer brutalment els últims tramvies de via estreta.Dels vehicles que prestaven servei en aquesta línia, els més característics de tots van ser els del model Pittsburg o "tancs", com ja hem citat anteriorment, van començar a circular cap a l'any 1924 i es van mantenir en funcionament fins a la total supressió dels tramvies de via estreta, l'any 1965. Eren de gran capacitat i tenien l'accés per la part central dels cotxes. Van ser dels primers a Barcelona a anar sobre "bogies". A més en la seva part frontal ivan pintats amb vistoses franges blanques i negres per prevenir els accidents ja que discorrien per molta part del seu recorregut per carretera.Una altra curiositat de la línia a tenir en compte era que a partir de Sant Martí, la línia era en via única (a la dreta de la carretera en sentit Badalona sempre) amb apartadors per creuar (l'apartador de Sant Adrià era més començament / final de línia complementària 71). Existia en alguns apartadors (gairebé tots) un sistema de semàfors per als encreuaments de combois.Cronologia1942.12.18 - Es crea la línia 701943.03.15 - Es crea la línia Sant Adrià - Badalona1944.06.16 - Pl Urquinaona - Badalona1945.04.22 - Trafalgar - Badalona1951.04.15 - Passa a circular pel carrer Pallars a construir el pont sobre el tren1952.05.31 - Escurça el seu recorregut a Badalona fins a la Riera Jornet1956.05.17 - Trasllada el seu origen de Badalona a la Pl Pep Ventura1961.11.05 - Trasllada el seu final a l'Av Vilanova1963.03.25 - Escurça el seu recorregut a la Casa Cross1964.07.12 - Limita el seu recorregut a l'plau Petons1965.05.19 - Supressió de la línia

La línia 71

 Les primeres Noticies d'aquesta línia de tramvia de via estreta la tenim el 1929, i era un servei especial limitat de la línia 43 Pl Urquinaona - Badalona. Feia el recorregut que la línia anterior, fins a creuar el pont sobre el riu Besòs i situar la seva final a la Pl Plaça Maria Grau, la línia 43 prosseguia per la carretera N-II fins arribar a Badalona. Circulava utilitzant el distintiu de banderí vermell amb franja diagonal blanca i el nombre esmentat.Aprofitant la inauguració d'un nou pont provisional que es va crear el riu Besòs, la línia va quedar suprimida el 29 d'octubre de 1942, absorbida per la línia 70 de tramvia.A l'any següent, el gual sobre el riu Besòs inaugurat l'any anterior va ser arrasat per una riuada, de manera que a partir del 15 de març de 1943 el servei a Badalona es va realitzar entre les línies 71 Urquinaona - Sant Adrià, creant-de nou, i la línia 70 Sant Adrià - Badalona, ​​servida amb els dos combois que havien quedat a l'altra banda del riu.




Terminal de San Adrià. Colección Xavi Flórez, any 1955

 El 16 de juny de 1944 es va inaugurar el nou pont sobre el riu Besòs, a Sant Adrià. A partir d'aquesta data es restablia la línia 70 amb el seu recorregut complet entre Barcelona i Badalona.El 22 abril 1945 torna a reprendre els seus serveis com a complement de la línia 70, aprofitant la inauguració de la nova terminal de via estreta que es va establir al carrer Trafalgar amb Bruc, que es va realitzar aquest mateix dia.El 24 de novembre de 1948 i degut a restriccions elèctriques es va suprimir.



San Adrià. Colecció Xavi Flórez, any 1955

 Es va restablir el seu servei de nou el 1951, concretament el 21 de maig, i ja no va tornar a suspendre'l fins al final de la seva vida, el 25 de març de 1963. Hi va haver encara, un petit canvi, el 5 de novembre de 1961, ja que es va traslladar la terminal de Barcelona a l'Av Vilanova, davant de l'estació del Nord, d'aquesta manera la companyia retirava l'entrada dels tramvies al centre de la ciutat.


Un tramvia de la línea 71 a la carretera de Mataró (1950)


 Els cotxes que servien en aquesta línia eren, inicialment els "400" (generalment els de màxima tracció) i darrerament els "tancs", amb les seves composicions "MR".Cronologia1929-71 (Pl. Urquinaona - Sant Adrià)1942.10.29 - Suprimida1943.03.15 - 71 (Trafalgar - Sant Adrià)1944.06.16 - Suprimida1945.04.22 - 71 (Trafalgar - Sant Adrià)1948.11.24 - Supressió de la línia1951.05.21 - 71 (Trafalgar - Sant Adrià)1961.11.05 - 71 (Av Vilanova - Sant Adrià)1963.03.25 - Fi de la línia


Un tramvia de la línia 71 i un camió van tenir un accident a la carretera de Mataró, en front de la fàbrica d'automóvils Biscuter, en 1959. Les fotos originals propietat del propietari restaurant "La Deliciosa" (Joan Tort).



 A les fotografies s'observa el tramvia 70 passant per la carretera de Mataró amb els vells plataners centenaris que encara resisteixen envoltats d'infraestructures. Arbres centenaris que testimoni del paisatge antic d'aquest indret.

Comentaris

  1. Una gran aportación foto histórica de los cambios que ha sufrido nuestra ciudad y que tanto me impresionan.
    Me gusta poder ver la evolución de la ciudad.
    Buen trabajo.
    Un saludo desde Tot Dental en Sant Adriá de Besós

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias Francisco. Te recomiendo el libro de las 3 chimeneas y la exposición conmemorativa del centenario de la central térmica de Sant Adrià

      Elimina
  2. Sensacional post sobre los tranvías de vía estrecha de Badalona.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Agressió acústica i de fums de la cua de maniobres d'ADIF i Renfe Operaciones al Barri de Via Trajana

EL SEVILLANO 30 HORES DE VIATGE A LA RECERCA D'UNA OPORTUNITAT

Llibre 'Florenci Bosch i Tubau. Memòria d'un oblit'